Lothars Passion for Veterankøretøjer

Fire tanker angående min hobby

med mine gamle køretøjer



Træf

I køresæsonen fra april til oktober er der rundt omkring i hele landet og i udlandet mange træf man kan deltage i. Det er en god anledning til at vise de gamle køretøjer frem. Der findes ugentlige træf på  bestemte ugedage og træf som kun finder sted  en gang om året. Ved nogle træf kan der komme mere end 1000 køretøjer og mange tilskuere. Nogle træf er gratis, og andre kræver et lille beløb. Det er en stor glæde at komme på pladsen og møde alle de andre deltagere.

I mange tilfælde kender man hinanden, har kendt hinanden i mange år, er blevet gode venner.

Reparationer og service

Der er i dag ikke ret mange værksteder som kan og vil servicere og reparere gamle motorkøretøjer. De findes, men som sagt er der ikke mange. De fleste af os gør det meste selv og overlader kun i specielle tilfælde som f.eks. lakeringsarbejde eller indviklede motor- og gearkassereparationer opgaven til specialister. Der findes heldigvis stadigvæk mange reservedele på markedet, især til de dengang mere udbredte køretøjer. Nogle gange må man dog fremstille en del selv. Jeg servicerer og reparerer de fleste af mine køretøjer selv og har specialværktøj dertil og en del reservedele på lager.

Sammenhold

Man snakker sammen, hygger sig ved campingborde og spiser mad sammen ved de mange træf. Mange tager en grill med og griller pølser og lignende. Man giver hinanden tips hvis der er problemer med køretøjer, hjælper hinanden med reparationer. Også uden for træfsæsonen er der et sammenhold f.eks. i de klubber man er medlem i. Der er foredrag, virksomhedsbesøg, julefrokost og lignende, også private sammenkomster både i garagen, på værkstedet eller i privaten.

Køreglæde

Det er en helt anden følelse at køre i en gammel bil  end i et moderne køretøj. Man skal tænke sig ind i teknikken, for der er ikke nogen hjælp med f.eks. bakkamera, afstandsmåler og lignende. I mange biler var der en choker som skulle bruges til at starte bilen. Der eksisterede ikke seler og nakkestøtter. Det var bare at køre, nyde, høre motoren brumme, være opmærksom på hver eneste forkerte lyd.

Og så går det bare derudad, ikke ret hurtigt, men man kommer alligevel til målet, mest på landevje, og uden stress.

Herligt! Fantastisk! Måske med en lille kaffepause undervejs.

Om mig

Jeg er født i 1950 i Tyskland og opvokset der. Halvdelen af mit liv har jeg nu levet i Danmark. Jeg fik kørekort i en alder af 18 år. Mit første køretøj fik jeg i 1968, en scooter Zündapp Bella med en 200 ccm motor.

Et år senere købte jeg en brugt VW 1200 årgang 1962. Den havde en del rust, men jeg  satte den fint i stand, og den kørte fantastisk,  men nok kun fordi jeg skruede hver weekend på bilen. Jeg samlede en del erfaring dengang, også med hjælp fra en af min fars gode venner som  var  bilmekaniker, og han lærte mig meget.

Efter de år med min første folkevogn købte jeg kun nye biler, og  mange af dem havde jeg kun i tre år. De sidste tre kørte jeg dog hver ca. 8 år.  Service og reparationer af disse biler har jeg overladt til væksteder.

Der var egentlig ikke rigtig tid til at tage sig af bilerne, men for mange år siden drømte jeg igen om at køre en gammel bil og/eller motorcykel. Jeg tænkte tilbage på min barndom i 1950'erne, tænkte på min far som slæbte brochurer hjem med alle de små biler der fandtes dengang.  Alligevel gik der mange år inden han fik sin første, brugte bil. NU skulle  min og min fars drøm realiseres. Den første bil jeg købte var en Messerschmitt kabinescooter KR200. I løbet af årene fulgte en motorcykle Zündapp Norma Luxus, en MC Nimbus C med sidevogn og igen en Messerschmitt KR200, nu som cabriolet. Så kom der to knallerter i huset, en NSU Quickly og en Messerschmitt FMR Mokuli ladknallert som blev totalt renoveret. De to MC'er blev solgt, og i stedet kom først en Renault 4CV og to år senere en Renault Dauphine i garagen.

Alle mine køretøjer skulle gennem omfangsrige reparationer og renoveringer inden de var helt køreklar.



Min Messerschmitt KR 200

har fået navnet "Smiley" af os og er en årgang 1963. Den bliver drevet frem med en 200 ccm Sachs totaktsmotor med fire gear og yder 9,7 HK. 

KR 200 blev bygget i forskellige versioner i et antal af 30.000 stk. fra 1955 til 1964. Smiley har et fast plexiglastag.

Min Messerschmitt KR200 Nr.2

har fået navnet "Happy" af os og er en årgang 1958.  I modsætning til "Smiley" er "Happy" en cabriolet.

Ellers er det de samme data.

Min Renault 4CV

har fået navnet "Jolie" af os og er en årgang 1960. Motoren har 747 ccm og en ydelse af 21 HK (SAE).

Der er bygget 1.105.543 stk. i perioden 1947 til 1961 i forskellige versioner.

Min Renault Dauphine

har fået navnet "Chérie" af os og er en årgang 1958. Motoren har 845 ccm og en ydelse af 27 HK (SAE).

Der er bygget 2.150.738 stk. i perioden 1956 til 1967 i forskellige versioner.

Min NSU Quickly S

er en knallert med 50 ccm motor og en oprindelig ydelse på 1,4 HK som er reduceret her i Danmark pga. at man kun må køre 30 km/t her. Det er en årgang 1958. Af denne type blev der bygget 314.715 fra 1955 til 1962.

Min Mokuli 130

har fået navnet "Lucky" af os og er en årgang 1960. Den er bygget på

FMR /Messerschmitt-fabrikken og er en sjælden trehjulet ladknallert med en 50 ccm Sachs totaktsmotor og yder 2,6 HK. Den har oprindelig kørt for "Bladkompagniet" og var et vrag da jeg fandt den. Jeg har renoveret den totalt.

Kontakt